Pierwsze biennale antarktyczne w drodze do celu wraz z Kaspersky Lab

Ekspedycja, która wyruszyła z Ushuaia 17 marca, przekroczyła już podbiegunowe koło antarktyczne, pokonując Cieśninę Drake'a przy zerowej widoczności i dość spokojnym oceanie - jak donosił Jewgienij Kasperski ze statku po drugim dniu wyprawy. Widzieliśmy już pierwsze lodowce i nie możemy się doczekać pierwszego wyjścia na ląd. Ludzie są fantastyczni, twórczy i bardzo komunikatywni - może trochę nieprzywykli do ekspedycji - dość sporo artystów cierpi na chorobę morską.
Po kilku nieudanych próbach, ze względu na warunki pogodowe oraz ogromne lodowce blokujące drogę do miejsca okrętowania, 21 marca uczestnicy w końcu wyszli na ląd na wyspie Petermann. Wokół było mnóstwo zwierząt - na przykład kolonia pingwinów białobrewych, południowe słonie morskie oraz wieloryby - a niektóre nawet wyłaniały się na powierzchnię w pobliżu naszych łodzi. Są bardzo przyjazne i nie boją się ludzi. Jak dotąd widzieliśmy już trzy interesujące instalacje artystów, w tym Glaciatora - robota zainspirowanego przez Kaspersky Lab - opowiada Jewgienij Kasperski.

Glaciator to instalacja stworzona przez argentyńskiego artystę Joaqiuna Fargasa, zainspirowana misją Kaspersky Lab, która opera się na ratowaniu świata przed cyberzagrożeniami. W tym przypadku również chodzi o ratowanie świata przed wirusami, jednak są to bardzo stare zamrożone drobnoustroje, a sam Glaciator to robot, który kompresuje śnieg. W 2003 r. badacze odkryli olbrzymie wirusy w wiecznej zmarzlinie - części skorupy ziemskiej, której temperatura zazwyczaj utrzymuje się poniżej punktu zamarzania wody niezależnie od pory roku. Okazuje się jednak, że w wyniku globalnego wzrostu temperatur i rozpuszczania się lodu może dojść do ponownego pojawienia się tych śmiercionośnych drobnoustrojów. Z tego powodu Kaspersky Lab wysyła maszynę z misją ratowania świata przed wirusami - tym razem nie w cyberprzestrzeni, a na Antarktyce. Przemieszczając się, Glaciator kompresuje śnieg, tworząc tzw. firn - formę przejściową między śniegiem a lodem lodowcowym. Proces ten ma na celu przyspieszenie formowania się lodowców. Kaspersky Lab przygotował krótki film prezentujący Glaciatora: https://youtu.be/KwgvvaJJ72k.
Celem biennale antarktycznego jest stworzenie platformy dla międzykulturowego i interdyscyplinarnego dialogu dotyczącego przyszłości wspólnych przestrzeni, całkowicie unikatowe badanie artystyczne dotyczące miejsc znajdujących się krawędzi doświadczenia ludzkiego i stworzenie fundamentu dla skutecznej komunikacji w takich dziedzinach. Podczas okrętowania w różnych miejscach na Antarktydzie artyści będą wznosili tymczasowe dzieła sztuki lub dawali występy. U podstaw tych działań znajduje się mobilność, specyficzność miejsca, zgodność z wymogami ochrony środowiska, artystyczna ekspresyjność oraz przenikliwość koncepcyjna.

Jewgienij Kasperski uważa, że istotną cechą sztuki jest eksploracja - rozszerzanie granic doświadczenia ludzkiego. Ma on nadzieję, że ekspedycja ta pozostawi po sobie pierwszy tego rodzaju i - długotrwały - ślad artystyczny.
W załączeniu przedstawiamy zdjęcia z tej ekspedycji. Więcej informacji i zdjęć znajduje się na oficjalnym blogu Kaspersky Lab - Kaspersky Daily: https://kas.pr/zD76.

Informacje o biennale antarktycznym
Biennale antarktyczne to projekt zainicjowany przez artystę, żeglarza i filozofa Aleksandra Ponomarewa, który ma już na swoim koncie kilka ekspedycji na Antarktykę. Aleksander Ponomarew zorganizował ponad 100 projektów artystycznych, wystaw i innych wydarzeń. Biennale ma stworzyć międzykulturową i interdyscyplinarną platformę służącą efektywnym dokonaniom i komunikacji na obszarach o ograniczonych zasobach, jak również społecznych i naturalnych ograniczeniach - w miejscach na obrzeżach ludzkości. Więcej informacji o wydarzeniu znajduje się na stronie http://www.antarcticbiennale.com.Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.